
Jak zacząć budować ONE-TEAM w projekcie?
-
Parent Category: Blog
Rozpoczynasz projekt i potrzebujesz skupić wokół niego zespół oraz skoncentrować Was na wspólnym działaniu? Ten one-pager Ci pomoże :)
Rozpoczynasz projekt i potrzebujesz skupić wokół niego zespół oraz skoncentrować Was na wspólnym działaniu? Ten one-pager Ci pomoże :)
Jesteś nowym liderem i chcesz zrozumieć swoją rolę? Masz doświadczenie i potrzebujesz refleksji? Tu znajdziesz pakiet materiałów.
Często podczas dyskusji o tym, co to znaczy być dobrym szefem przewijają się cztery pojęcia, które są zamiennie używane przez Uczestników: kierownik, menedżer, lider i przywódca. Czy faktycznie są to pojęcia tożsame?
Delegowanie to PROCES przekazywania odpowiedzialności, władzy i upoważnień, którego celem jest nie tylko zrealizowanie zadania. Jest nim - wg mnie przede wszystkim - rozwój pracownika, a tym samy całej Twojej firmy. W tym artykule zamieszczam kilka fiszek podsumowujących elementy, o których warto pamiętać. Enjoy & share!
Pierwszy artykuł wprowadzający do warsztatu „Zarządzanie sytuacjami konfliktowymi: Rola lidera” (II Kampus Zarządzania Projektami pm2pm) opowiadał o podejściu, na którym będziemy bazować podczas spotkania i przybliżał teoretyczne aspekty związane z rolą lidera w zarządzaniu konfliktami. Zapraszam Cię teraz do krótkiej opowieści o badaniu, które utrwaliło moje przekonanie, że zarządzanie konfliktem jest tak ważną kompetencją lidera projektu.
W pierwszej części artykułu przedstawiłam pięć potencjalnych blokad dla zaangażowania pracowników. Odwołałam się do Modelu Potrzeb Społecznych Mózgu (Modelu SCARF01). To one mogą powodować, że pracownik może wykazywać niechęć do zadania, które według jego szefa jest wspaniałą szansą i okazją. W tej częsci zapraszam do poznania sposobów poradzenia sobie z blokadami.
Ostatnio podczas warsztatów usłyszałam od jednego z menedżerów z branży IT: „Magda, ja kompletnie nie rozumiem... rozmawiam z pracownikami z pokolenia Z, proponuję im, żeby zdobyli certyfikaty, dzięki którym ich wartość na rynku wzrośnie i mówię, że zapłacę... próbuję dać im nowe, ciekawe zadania i wyzwania a potem czekam, czekam, czekam... i nikt do mnie nie przychodzi... o co chodzi?”. O to, że niektórzy ludzie najpierw potrzebują stworzenia odpowiednich warunków.
Podczas warsztatów często słyszę to pytanie „Jakim liderem powinienem być w relacji z moim zespołem?”. Chciałoby się odpowiedzieć krótko: skutecznym i efektywnym. Te elementy jednak zdecydowanie łatwiej ocenić z perspektywy czasu. Czy można zrobić coś wcześniej?
Źle zaopiekowany (zaplanowany i przeprowadzony) awans wewnętrzny może doprowadzić do sytuacji, w której nie tylko nie zyskamy dobrego lidera, ale możemy też stracić świetnego specjalistę. Co zrobić, by uniknąć tego efektu?
Przywództwo trafiło do ISO 9001. Nareszcie! O przywództwie, jako podstawowej zasadzie zarządzania jakością, mówiła oczywiście norma ISO 9000: Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia. Jednak w ISO 9001 rozdziału takiego nie było. Była „Odpowiedzialność kierownictwa”, jednak… słowa czynią różnicę.
Nawet jeśli pracownicy dostrzegają potrzebę wprowadzenia zmian w firmie to nie oznacza, że entuzjastycznie na nie reagują. Na co zwrócić uwagę, gdy chcemy sprawić, że pracownik "pójdzie za zmianą"?
Lidera przedstawia się często jako kreatywne przeciwieństwo menedżera-administratora. Czy można świadomie zmienić swój klasyczny styl zarządzania na taki, który stanie się autentycznym przywództwem? I skąd czerpać energię do inspirowania innych?
Gdy kilka miesięcy temu ponownie czytałam „Zarządzanie poprzez misję” (P. Cardona, C. Rey) utkwiło mi w mózgu zdanie, w którym pojawiło się znane nam wszystkim hasło ‘zasoby ludzkie’. Mignęło mi, że skoro ludzie są zasobem organizacji – tak jak budynki, maszyny, samochody – to czy firmy dbają o nich tak samo, jak o pozostałe zasoby?
Dzisiaj młodym liderom brakuje asertywnej odwagi. Popularne są reakcje agresywne, a nie asertywne. Mniej zwracają uwagę na szukanie dobrych rozwiązań dla organizacji, a częściej stawiają na siebie. Nie jest to oczywiście nic złego. Należy dbać o siebie i o swoje potrzeby. Jednak należy pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza z nich to forma, a druga – otoczenie, w jakie wchodzimy i cel, jaki nam przyświeca.
Lider to nie tylko przywódca, który kieruje zespołem, ale także osoba posiadająca twardą wiedzę. Jakie problemy mają początkujący liderzy na co dzień w firmach? Zależnie od organizacji, wieku i doświadczenia. Jednak obserwuję przesadę w dwie strony: zbyt duże nastawienie na ludzi i relacje, zaś z drugiej myślenie w kategoriach tylko twardych efektów wymaganych przez firmę.
Proces adaptacji kojarzy się zazwyczaj z sytuacją, gdy do firmy przyjmowany jest nowy pracownik z zewnątrz (rekrutacja zewnętrzna). Wtedy dość naturalne jest, że pracodawca podejmuje działania, dzięki którym pracownik ma możliwość dobrego poznania nowego miejsca pracy. Wbrew pozorom proces adaptacji jest równie ważny, gdy realizujesz wewnątrz-firmowe ruchy pracowników. Sprawdź dlaczego.
Żyjemy w czasach liderów. Nawet jeśli dziś nim nie jesteś to pewnego dnia możesz kierować zespołem. Model pracy się zmienia – pracujemy zdalnie, zespołowo, międzykulturowo. Wizjoner, zaangażowany, pewny siebie, zdecydowany? Jaki powinien być lider w nowoczesnej firmie?
Szklany sufit, lepka podłoga, aksamitne getto, mniejsze zarobki – niechęć pracodawców wobec kobiet zdaje się powoli być tylko stereotypem, przynajmniej w dojrzałych organizacjach. Bo przecież realnie nie ma różnic w skuteczności kobiet a mężczyzn liderów. Co więcej – kobiece podejście do zarządzania jest coraz bardziej trendy.