Członkowie Zarządu mieli różną wizję firmy. Dodatkowo u niektórych pojawiło się poczucie niedoinforrmowania (a wręcz pomijania) odnośnie podejmowanych działań oraz różne spojrzenie związane z efektywnością funkcjonowania firmy. W konsekwencji pojawiały się silne – widoczne dla pracowników – napięcia we współpracy i niespójności (a wręcz sprzeczności) w decyzjach. Odbijało się to na atmosferze, pojawiło się zagrożenie odejściem kluczowych pracowników.
cel
Przegląd oraz uspójnienie aktualnej sytuacji w firmie oraz opracowanie priorytetowych obszarów zmian tak, by zbudować wspólną linię działania oraz wzmocnić współpracę Zarządu.
rozwiązanie
Członkowie Zarządu zostali zaproszeni na Warsztat Strategiczny oparty o Metodę SPOCO®. Podczas spotkania facylitowanego przeszli przez następujący proces:
- Przegląd sukcesów z ostatnich 12 miesięcy.
- Określenie celów na 3-5 lat oraz (w ich kontekście) celów na najbliższy rok.
- Ocena aktualnego funkcjonowania firmy przez pryzmat 5 fundamentów harmonijnego funkcjonowania SPOCO® (Success, People, Organization, Community, Offer) oraz 15 szczegółowych obszarów.
- Wspólne doprecyzowanie silnych stron i kluczowych obszarów doskonalenia w każdym z fundamentów.
- Wstępne określenie misji firmy w oparciu o model SAF.
- Wybór i wstępna definicja wartości, na których powinno opierać się działanie firmy (w relacjach wewnętrznych i zewnętrznych) oraz współdziałanie Członków Zarządu.
Po warsztacie Członkowie Zarządu otrzymali rekomendacje dalszych działań (realizowanych wewnętrznie, z ew. wsparciem konsultanta) w trzech obszarach:
- Misja, wizja i wartości
- Wzmacnianie spójności firmy i świadomości sytuacji bieżącej
- Zarządzenie wynikami SPOCO®-Fotografii firmy
Ponieważ w ramach analizy działania firmy powstały już wstępne kierunki doskonalenia – Członkowie Zarządu otrzymali pochodzący z Metody BlitzGrow Arkusz Scoringu Projektów, dzięki któremu mogli wybrać najbardziej wartościowe i użyteczne, które uruchomią w pierwszej kolejności.
efekty
- Przegląd SUKCESÓW pomógł zrozumieć tym Członkom Zarządu, którzy czuli się odsunięci od bieżących działań, jak ogromna praca została wykonana przez ostatni rok i jakie mierzalne efekty przyniosła ona firmie. Dzięki temu wzrosło także zaufanie do decyzji podejmowanych w mniejszych gronach.
- Przegląd FUNDAMENTÓW SPOCO® był okazją do wymienienia się swoimi spostrzeżeniami, obawami, potrzebami związanymi z działaniem firmy. Dla niektórych była to pierwsza okazja powiedzenia czegoś wprost. Dla wszystkich była to pierwsza okazja do tak kompleksowego wspólnego spojrzenia na firmę.
- Dyskusja o MISJI pomogła uspójnić Członkom Zarządu to, jak myślą o firmie, zaś dzięki rozmowie o WARTOŚCIACH wyszli z poczuciem, że wreszcie wspólnie wiedzą, na czym budują i potrzeby każdego z nich w tym zakresie zostały usłyszane przez innych.
podsumowanie
Zmiana w jakości współpracy Członków Zarządu nie nastąpiła od razu. Potrzeba było jeszcze wsparcia konsultanta oraz wprowadzenia określonych działań wewnętrznych wspierających wymianę informacji, jakość komunikacji i sposób postępowania w sytuacji sprzecznych zdań. A jednak zmiana nastapiła a wzajemne zaufanie do decyzji wzrosło, umożliwiając szybsze wprowadzanie zmian i innowacji.