diagnoza ludzi, zespołów i firmy
Poznasz potrzeby rozwojowe (ludzi, zespołów, systemów, firmy, projektów) dzięki takim narzędziom, jak testy, ankiety, wywiady, obserwacje, assessmenty.
Zidentyfikujesz luki efektywności i określisz, czy wynikają one z obszaru strukturalnego (i wymagają pracy z systemami, procesami) czy są to luki kompetencyjne (które wymagają wzmocnienia wiedzy i umiejętności lub zmiany postaw).
Możesz skorzystać zarówno z narzędzi certyfikowanych (ILM72, MTQPlus, Test Belbina, BIP), jak i moich autorskich rozwiązań.
Każde, nawet pojedyncze szkolenie poprzedzamy ankietą potrzeb szkoleniowych i rozmową.
Możesz pracować na poziomie pojedynczych osób, grup, zespołów, projektów i całej organizacji.
Poniżej znajdziesz niektóre narzędzia, które wykorzystuję. Na potrzeby konkretnego projektu tworzę też rozwiązania dedykowane.
SPIS TREŚCI:
- narzędzia diagnostyczne – okołoszkoleniowe
- AC/DC – ocena kompetencji, ośrodki oceny i rozwoju
- wywiady behawioralne – weryfikacja postaw i kompetencji
- IPMA PEB®– analiza doskonałości zarządzania projektami
- ILM72 – diagnoza stylu i skuteczności przywództwa
- MTQ Plus – diagnoza odporności psychicznej
- Belbin – test ról zespołowych
- obserwacja pracy
- SPOCO®– przegląd działań wg modelu przywództwa systemowego
Zapraszam też do zapoznania się z innymi działaniami, jakie realizuję:
narzędzia diagnostyczne – okołoszkoleniowe
diagnoza – poziom podstawowy
W każdym projekcie rozwojowym realizuję następujące działania:
- wywiad z Decydentami oparty o autorski Canvas Planowania Projektów Rozwojowych (jeśli chcesz wstępnie określić w jakim kierunku i dlaczego chcecie iść – możesz wcześniej samodzielnie wykonać analizę Zaprojektuj swoją drogę),
- ankieta potrzeb dla Uczestników – by doprecyzowac ich oczekiwania oraz zebrać anonimowe case na warsztaty,
- analiza dokumentacji firmowej (standardy, kultura zarządzania, wartości, opisy stanowisk, itp.) – by wiedzieć w jakim kierunku iść, a w jakim absolutnie nie,
- dodatkowo – rozmowa z Przełożonymi Uczestników, by poznać ich punkt widzenia na potrzeby rozwojowe Uczestników.
diagnoza – poziom pogłębiony
Dodatkowe narzędzia, które mogą pogłębić diagnozę i wesprzeć ocenę efektów szkolenia to:
- testy kompetencyjne z zakresu objętego działaniami rozwojowymi,
- wywiady focusowe z Uczestnikami i współpracownikami,
- obserwacje w miejscu pracy (osobiste lub np. nagrań),
- analiza dokumentacji HR (wyniki ocen okresowych, wyniki oceny kompetenjci, analiza ścieżek karier),
- ocena kompetencji metodą 3600,
- testy psychometryczne (m.in. ILM72, MTQ Plus i inne),
- wywiady behawioralne i sytuacyjne,
- sesje assessment / selection / development center.
ocena kompetencji – ośrodki oceny i rozwoju AC/DC
AC/DC – dlaczego warto?
Metodologia assessment center (ośrodków oceny) może być wykorzystana na etapie selekcji (SC), oceny (AC), identyfikacji potrzeb rozwojowych (DC). Może być elementem awansów wewnętrznych i ścieżek karier. Stąd na rynku mówi się o assessment center, selection center i development center.
Jest to narzędzie oceny sytuacyjnej – obserwacji sposobu działania Uczestników w sytuacjach opracowanych i zarządzanych przez asesorów – które pomaga zobiektywizować ocenę w kilku sytuacjach:
- gdy chcesz sprawdzić w jakim stopniu spełniają oni wymagania obecnego stanowiska,
- gdy chcesz określić ich potencjał i talenty, by dowiedzieć się, jak możesz najlepiej zagospodarować je w organizacji,
- gdy chcesz się dowiedzieć, czy mają potencjał do objęcia nowego stanowiska (w ramach rekrutacji zewnętrznej i wewnętrznej, zaplanowanych ścieżek karier czy planów sukcesji).
AC/DC – JAK TO ZROBIMY?
Realizując proces AC/DC:
- zaczniemy od analizy oczekiwań Twojej Firmy, zdefiniowania celów sesji oraz określenia Twoich oczekiwań dotyczących formuły raportowania,
- zdefiniujemy precyzyjnie profil kompetencji i opracujemy na jego podstawie kwestionariusz oceny behawioralnej (dzięki któremu można także porównać ocenianych pracowników),
- opracujemy zadania, wykorzystując zróżnicowane techniki indywidualne (in-basket, odgrywanie roli, prezentacja, analiza case study, próbki pracy), grupowe (dyskusja grupowa bez lidera, dyskusja rywalizacyjna) oraz testy psychologiczne (jako element uzupełniający),
- przygotujemy asesorów (włączając w to – jeśli zechcesz – osoby z Twojej Firmy, np. bezpośredniego przełożonego lub pracownika działu HR),
- z każdym kandydatem przeprowadzimy rozmowę omawiającą wyniki obserwacji i pomagającą wypracować kierunki rozwoju,
- opracujemy raport końcowy, zawierający ocenę indywidualną i porównanie wyników kandydatów.
wywiady behawioralne – weryfikacja postaw i kompetencji
wywiady behawioralne – dlaczego warto?
Wywiady behawioralne oraz sytuacyjne są wykorzystywane przede wszystkim w procesach rekrutacyjnych, przy rekrutacji wewnętrznej oraz zewnętrznej.
Jest to narzędzie częściowo ustrukturyzowane oceny, które pomaga porównać kompetencje kandydatów do oczekiwanego profilu przede wszystkim w zakresie:
- wiedzy sanowiskowej,
- spospbu pracy i współpracy,
- postaw i wartości.
wywiady behawioralne – JAK TO ZROBIMY?
Opracowując i przeprowadzając wywiad behawioralny:
- zaczniemy od analizy oczekiwań Twojej Firmy, zdefiniowania celów wywiadu oraz określenia Twoich oczekiwań dotyczących formuły raportowania,
- zdefiniujemy profil kompetencji i opracujemy kwestionariusz oceny odpowiedzi,
- opracujemy pytania behawioralne oraz sytuacyjne,
- przygotujemy osoby prowadzące wywiad oraz obserwatorów (jeśli zechcesz w proces włączyć osoby z Twojej Firmy, np. bezpośredniego przełożonego lub pracownika działu HR),
- z każdym kandydatem przeprowadzimy rozmowę omawiającą wyniki wywiadu i pomagającą wypracować kierunki rozwoju,
- opracujemy raport końcowy, zawierający ocenę indywidualną i porównanie wyników kandydatów.
analiza doskonałości zarządzania projektami IPMA PEB®
IPMA PEB® – dlaczego warto?
IPMA Project Excellence Baseline® przedstawia wytyczne dla doskonałego zarządzania projektami, które należą do trzech kluczowych obszarów: Ludzie, Procesy i Wyniki. Daje jasne wskazówki, w jaki sposób zarządzać projektami, by zwiększyć prawdopodobieństwo lub zagwarantować sukces w każdym z tych obszarów.
Model uwzględnia specyfikę realizowanych projektów i może być stosowany niezależnie od przyjętej metodologii, ponieważ koncentruje się na doskonałości i dopasowaniu sposobu zarządzania projektem.
Model IPMA PEB® został opracowany, aby stymulować działania związane z ciągłym doskonaleniem, niezależnie od warunków początkowych i rezultatów osiąganych w ramach projektu.
Analiza może być zastosowana na etapie:
- planowania projektu – by upewnić się, że zostały uwzględnione wszystkie kluczowe czynniki sukcesu
- przeglądu projektu w trakcie jego realizacji
- oceny doskonałości zarządzania po zakończeniu projektu, by wypracować lesson learned
IPMA PEB® – co DIAGNOZUJEMY?
Model IPMA PEB® pomaga przeanalizować zarządzanie projektem oraz wypracować działania doskonalące w trzech głównych kategoriach:
- LUDZIE I CELE. Przywództwo w projekcie oparte o wartości. Wspólne definiowanie celów i strategii. Zarządzanie potrzebami i oczekiwaniami. Skuteczne budowanie zespołów projektowych oraz podejście empowerment wspierane przez skuteczną współpracę i komunikację. U podstaw leży zaangażowanie kluczowych interesariuszy.
- PROCESY I ZASOBY. Zarządzanie kluczowymi procesami i zasobami w projekcie oraz innymi, powiązanymi procesami i zasobami. Koncentruje się na adekwatności do potrzeb projektu oraz ciągłym doskonaleniu.
- REZULTATY PROJEKTU. Zarządzana przez cały okres trwania projektu satysfakcja zespołu projektowego, Klientów oraz kluczowych interesariuszy projektu. Osiągnięte rezultaty projektu, z uwzględnieniem wpływu na środowisko.
Więcej o autorskim procesie diagnozy:
diagnoza stylu przywództwa ILM72
STYL PRZYWÓDZTWA ILM72 – dlaczego warto?
ILM72 (ocena stylu przywództwa wg Zintegrowanego Modelu Przywództwa) jest narzędziem psychometrycznym oceniającym dwa elementy: indywidualny styl przywództwa oraz umiejętności i zachowania najważniejsze z punktu widzenia wydajnego przywództwa.
Dzięki ILM72 można zmierzyć styl przywództwa wybranych liderów a dzięki temu:
- przeanalizować gdzie i w jaki sposób styl przywódczy może być rozwijany w danej sytuacji,
- zidentyfikować kluczowe umiejętności i kompetencje efektywnego przywództwa,
- wypracować spersonalizowane wskazówki i strategie rozwoju potencjału przywódczego.
Może być stosowany w ramach:
- rekrutacji i selekcji
- indywidualnych procesów rozwojowych
- działań szkoleniowych
- systemowego zarządzania potencjałem menedżerów
STYL PRZYWÓDZTWA ILM72 – co DIAGNOZUJEMY?
ILM72 bada indywidualny styl przywództwa w sześciu wymiarach szczegółowych:
- Zadania – Ludzie
- Elastyczność – Zasadniczość
- Zdecentralizowanie – Scentralizowanie
- Pochwały – Wymagania
- Proces – Efekt
- Oparcie na wiedzy – Oparcie na zasobach
Dodatkowo określa efektywność działania przywódcy, o której świadczą wyniki uzyskane w trzech skalach ogólnych:
- Koncentracja na osiągnięciu REZULTATÓW (determinacja do osiągania sukcesu na krótszą i dłuższą metę)
- Koncentracja na poszczególnych PRACOWNIKACH (wzmacnianie potencjału, pewności oraz oddania poszczególnych osób)
- Koncentracja na PRACY ZESPOŁOWEJ (koncentracja na zagospodarowaniu potencjału zespołu)
diagnoza odporności psychicznej MTQ Plus
Odporność psychiczna MTQ Plus – dlaczego warto?
Diagnoza odporności psychicznej MTQ Plus (test psychometryczny) jest użyteczna tam, gdzie istotna jest efektywność, sprawna adaptacja do zmian, radzenie sobie ze stresem i pozytywne nastawienie do otoczenia. Istnieje silny związek między wytrzymałością psychiczną a wydajnością i efektywnością codziennego funkcjonowania. Zrozumienie tego powiązania umożliwia:
- opracowanie działań, które wesprą osoby, które są pod silną presją,
- pomoc menedżerom, by lepiej wspierali swoich ludzi,
- bardziej skuteczną rekrutację, uwzględniającą kryteria odporności psychicznej w profilu stanowiska.
Test może być wykorzystany w ramach:
- rekrutacji i selekcji
- indywidualnych procesów rozwojowych
- działań szkoleniowych
- systemowego zarządzania potencjałem pracowników
- budowania zespołu i współpracy w zespole
Odporność psychiczna MTQ Plus – co diagnozujemy?
MTQ Plus diagnozuje cztery główne i osiem szczegółowych wymiarów odporności psychicznej:
- KONTROLA (poczucie wpływu na własne życie, sprawczość oraz poczucie wpływu na własne emocje)
- ZAANGAŻOWANIE (orientacja na cele oraz wytrwałość w ich realizacji)
- WYZWANIE (podejmowanie wyzwań i nauka przez doświadczenie)
- PEWNOŚĆ SIEBIE (wiara we własne umiejętności oraz pewność siebie w relacjach interpersonalnych)
Badania prowadzone w środowiskach biznesowych, edukacyjnych i sportowych wskazują, że odporność psychiczna jest bezpośrednio związana z:
- efektywnością osobistą,
- pozytywnym zachowaniem,
- aspiracjami,
- atrakcyjnością na rynku pracy.
test ról zespołowych Belbina
TEST RÓL ZESPOŁOWYCH BELBINA – dlaczego warto?
Test ról zespołowych Belbina pomaga zrozumieć, jakie role zespołowe są dla pracownika lub menedżera naturalne (preferowane), jakie akceptowalne a w których będzie działał mniej efektywnie. Dzięki tej wiedzy można zaprojektować działania, które zwiększą efektywność danej osoby:
- zmodyfikować specyfikę zadań w zespole tak, by maksymalnie wykorzystać silne strony,
- wmocnić pewne kompetencje (potencjalne słabości),
- wypracować swego rodzaju „bajpas”, czyli znajdując osoby z komplementarnymi umiejętnościami zbudować różnorodne, a zarazem wspierające się zespoły.
Test może być wykorzystany w ramach:
- rekrutacji i selekcji,
- indywidualnych procesów rozwojowych,
- działań szkoleniowych,
- systemowego zarządzania potencjałem pracowników,
- budowania zespołu i współpracy w zespole.
TEST RÓL ZESPOŁOWYCH BELBINA – CO DIAGNOZUJEMY?
Test Belbina diagnozuje preferencje w zakresie 9 ról zespołowych z 3 grup:
- zadaniowych, nastawionych na realizację zadań i osiąganie zamierzonych celów,
- intelektualnych, związanych z twórczym poszukiwaniem pomysłów, pogłębianiem wiedzy i analizą,
- społecznych, które powiązane są z wchodzeniem w relacje z innymi.
Test oparty jest na obserwacji zachowań.
Wyjątkową cechą testu jest to, że do jego wykonania zapraszasz dodatkowo osoby, z którymi współpracujesz. Daje Ci to możliwość porównania samoobserwacji z obserwacjami Twoich współpracowników, przełożonego czy podwładnych.
obserwacja pracy
Obserwacja – dlaczego warto?
Jedną ze stosowanych przeze mnie metod diagnozy – szczególnie w obszarze kompetenncji – jest także obserwacja pracowników „on the job”. Jest to obserwacja w trakcie wykonywania pracy lub „zdalna” – nagrań.
Co prawda obserwacja wpływa na obiekt obserwowany, jednak – gdy trwa ona dłuższy czas – pracownik przyzwyczaja się i zaczyna postępować tak, jak zwykle. Dzięki temu mam możliwość ocenienia sposobu działania (w odniesieniu do określonych kryteriów) w naturalnych warunkach.
Przy okazji mogę zawrócić uwagę na inne elementy, które mogą wpływać na efektywność pracownika (miejsce pracy, zachowanie współpracowników, szefa itp.).
Obserwacja – w jakich obszarach?
- Kompetencje menedżerskie
- Jakość obsługi Klientów – rozmowy osobiste, telefoniczne, pisma/maile
- Proces sprzedaży wraz z potencjałem miejsca sprzedaży
- Organizacja pracy własnej
- Organizacja pracy zespołu
- Zarządzanie współpracą
- Organizacja spotkań, zebrań
- Współpraca w zespole
- … [inny obszar w ramach MOJEJ SPECJALIZACJI]
przegląd inicjatywy wg przywództwa systemowego SPOCO®
SPOCO® – dlaczego warto?
Przywództwo systemowe SPOCO® pomaga zdiagnozować Twoje przedsięwzięcie (to może być firma, zespół, pomysł, inicjatywa, projekt a nawet Twoja rola zawodowa) w pięciu fundamentach, które wspierają harmonijne, zrównoważone działanie.
Podejście wspiera Cię w spojrzeniu na kluczowe warunki sukcesu, w zidentyfikowaniu mocnych stron i obszarów do wzmocnienia wg 15 szczegółowych obszarów. Pomaga określić kluczowe cele, dzięki którym zadbasz o każdy fundament wpływający na zrównoważone realizowanie przedsięwzięcia.
Analiza może być zastosowana na etapie:
- IDEI – by upewnić się, że na etapie pomysłu zostały uwzględnione wszystkie kluczowe czynniki
- PROTOTYPU – by zweryfikować, czy na etapie „pierwszej wersji” niezbędne obszary działania zostały odpowiednio zaopiekowane
- STABILIZACJI – by upewnić się, że funkcjonujące już przedsięwzięcie nie wymaga wzmocnienia któregoś z fundamentów
- SKALOWANIA – by określić warunki, które pomogą rozszerzyć / zmodyfikować skalę lub zasięg stabilnego już przedsięwzięcia
SPOCO® – co DIAGNOZUJEMY?
Przywództwo systemowe SPOCO obejmuje 5 fundamentów (w każdym z nich analizujemy 3 obszary):
- SUKCES – na ile masz jasną wizję przyszłości oraz założenia, na których budujesz swoje działania.
- LUDZIE – na ile wspierają Cię odpowiedni ludzie i na ile Ty ich wspierasz jako lider.
- ORGANIZACJA – na ile efektywny jest przyjęty przez Was sposób działania i procesy.
- SPOŁECZNOŚĆ – na ile wykorzystałeś/aś potencjał społeczności, w której działasz i partnerów.
- OFERTA – na ile to, co oferujesz odpowiada na potrzeby Klientów.
Więcej o procesie diagnozy:
Proces diagnozy może być uzupełniony o wsparcie rytmu zmiany – proces coachingowy pomagający w monitorowaniu postępów na drodze do wyznaczonych celów. Więcej o tym procesie: