PYTANIA NA ROZGRZEWKĘ:
- Czego mogą się obawiać Twoi ludzie, gdy stajesz się ich szefem?
- Co możesz zrobić/zrobiłeś, żeby zmniejszyć te obawy?
Wchodząc do zespołu zaburzasz dotychczasowy rytm pracy, być może także poczucie bezpieczeństwa. W głowach Twoich ludzi i w Twojej często pojawiają się pytania…
ty myślisz…
- Z kim będę pracował?
- Co reprezentują sobą te osoby?
- Do czego są przyzwyczajeni i czy jest to spójne z moimi oczekiwaniami?
- Jak mnie przyjmą?
- Czego ode mnie oczekują?
- Czy zaakceptują mnie, jako szefa?
- Czy mam wystarczające kompetencje?
twoi ludzie myślą…
- Kto to jest?
- Jak teraz będzie wyglądać praca?
- Czego będzie od nas oczekiwać?
- Będzie lepiej czy gorzej?
- Zaufać mu czy nie?
- Będzie się wywyższał czy nie?
- Czy ma kompetencje, by nami zarządzać?
Jest to w pełni naturalny proces – zmiana powoduje niepewność i stres. Wszyscy macie potrzebę znalezienia własnego miejsca w nowym „układzie sił”. I to na szefie leży odpowiedzialność, by jak najlepiej przeprowadzić przez ten etap zespól.
Trzy pierwsze kroki, jakie powinieneś wykonać wchodząc do zespołu to:
- Rzetelne przygotowanie się do pracy w danym zespole i w danym obszarze organizacji.
- Poznanie ludzi, z którymi będziesz pracował.
- Pozwolenie ludziom na jak najlepsze poznanie Ciebie i Twojego podejścia do wspólnej pracy.
krok 1
Twoje zadanie na tym etapie to:
- dokładne poznanie swoich zadań i obowiązków (w tym oczekiwań swojego własnego przełożonego w zakresie sposobu pracy i współpracy),
- poznanie specyfiki funkcjonowania zespołu (aspektów określonych przez strukturę, cele, procesy i procedury, specyfikę realizowanych zadań oraz istniejącą kulturę organizacyjną).
Dzięki takiemu przygotowaniu masz szansę wejść w swoją rolę w miarę bezboleśnie… dla siebie i dla zespołu. W sytuacji, gdy Twoi ludzie pracują w miarę efektywnie, nie ma między nimi konfliktów i napięć – działanie w stylu „Teraz ja wam pokaże, jak to się powinno robić!” wywoła jedynie bunt.
krok 2
To rozmowa z ludźmi: poznanie ich potrzeb, kluczowych motywów, jakimi się kierują, sposobu funkcjonowania, wiedzy i umiejętności. Możesz to osiągnąć inicjując rozmowę z zespołem oraz przeprowadzając dodatkowo indywidualne rozmowy z każdą osobą. Dzięki temu nie tylko poznajesz swoich ludzi, ale też dajesz im okazję do poznania siebie.
krok 3
To jasne uzgodnienie z podwładnymi reguł współpracy po to, żeby ujednolicić zasady działania w zespole oraz unormować współpracę pomiędzy Tobą a pracownikami. Efektem jest sprecyzowanie specyficznych oczekiwań (na przykład postaw, jak zaangażowanie, szacunek) , które nie są związane z formalnymi ramami realizacji zadań. Podstawową zasadą jest, żebyś był pierwszym, który działa według swoich oczekiwań.
twoja osobista refleksja
PYTANIA NA PODSUMOWANIE:
- Co wiesz a co jeszcze powinieneś wiedzieć o specyfice pracy Twojego zespołu?
- Co powinieneś wiedzieć o miejscu i roli Twojego zespołu w Firmie?
- Co powinieneś wiedzieć o swoich ludziach – ich trudnościach, potrzebach, marzeniach?
TWÓJ MINI-PROJEKT:
- Jakie trzy najważniejsze/pierwsze kroki wykonasz?
- Kiedy to zrobisz?
- Czego do tego potrzebujesz?
- Po czym poznasz, że cel został osiągnięty?