+48 607 380 439 | napisz@magdalenarobak.pl

blog narzędzia

8 kroków do analizy i zmiany niechcianych emocji

Rozmawiasz z Klientem, który właśnie mówi Ci, że projekt, którym kierujesz musi, ABSOLUTNIE MUSI, być domknięty w krótszym czasie… Czujesz, jak w gardle rośnie Ci gula, puls zaczyna skakać i na końcu języka tarmoszą Ci się mocne słowa… Zanim wybuchniesz (lub po – tak na przyszłość) – daj sobie 8 chwil na przemyślenia.

Wiesz, że nie masz ludzi, wiesz, że nie masz zasobów by to zrobić. I wiesz, że gdybyś wcześniej miał jakiekolwiek informacje, że czas jest czynnikiem krytycznym – to mógłbyś się przygotować… Całe ciało się napina, przed oczami czerwona mgła… Szczególnie, że to nie jedyny projekt „na ostrzu noża”, ludzie są sfrustrowani, a szef… lepiej nie mówić…

Są sytuacje, gdy wkurzamy się, zatyka nas lub czujemy kompletną bezradność… i jest nam z tym źle. Chcielibyśmy to zmienić, jednak nie wiemy: (1) co tak naprawdę w nas siedzi i wywołuje takie reakcje a w konsekwencji (2) co i jak mogę zmienić. Jednym ze sposobów może być przejście przez 8 kroków zarządzenia swoimi emocjami. Możesz wziąć kartkę i długopis… i lecimy.

[PS. Przykłady analizy opisane na podstawie pracy Uczestników podczas warsztatu.]

krok 1: opis / doprecyzowanie sytuacji

Opisz jak najbardziej precyzyjnie sytuację, w której tracisz panowanie nad emocjami lub przeciwnie – tłumisz emocje: Gdzie? Kiedy? Z kim? Jaki jest kontekst?

Klient przychodzi i bez ostrzeżenia zmienia terminarz w projekcie.
Klient ważny, często zamawiający.
Ten i inne projekty realizowane przez mój zespół powodują duże napięcie czasowe a zasoby, którymi dysponujemy były wyliczone „co do milimetra”.

krok 2: typowe zachowania

Co mówię? Jak mówię? Co robi moje ciało?

Oskarżam Klienta o brak myślenia „do przodu” i o nie uwzględnianie naszej sytuacji. Generalizuję (”Bo Wy nigdy…”, „Bo Wy zawsze…”).
Podnoszę głos, głos zaczyna drżeć.
Puls rośnie, mięśnie szczęki i dłonie zaciskają się. Czuję uderzenie gorąca, zaciska mi się gardło.
Ciało przyjmuje pozycję „gotowości do walki”: mięśnie napinają się, wychylam w stronę rozmówcy, dłonie zaczynają nerwowo się poruszać lub zaciskać.

krok 3: reakcje 'pomiędzy’

Co czuję? Co myślę?

Czuję się ignorowany, wykorzystywany, wkurzony, sfrustrowany, zirytowany, rozdrażniony. Moje dobre intencje i profesjonalizm są ignorowane.
Myślę: „Znowu nas olewają. Nie mają do nas żadnego szacunku, traktują jak służbę.”

krok 4: jakie są konsekwencje?

Jakie są konsekwencje Twoich typowych zachowań (dla Ciebie i dla rozmówcy) „tu i teraz” oraz długofalowo?

Atakowany Klient też zaczyna atakować. Podnosimy głos, zaczynamy wzajemnie obwiniać się, wyciągać „brudy” z przeszłości. Emocje rosną.
Tracę pozytywną dotychczas relację z Klientem. Potencjalnie Klient może zwrócić się do mojego szefa.
Burzę wizerunek Firmy i swój.

krok 5: jakie konsekwencje chciał(a)bym uzyskać?

Jakie chciał(a)byś by były idealne konsekwencje tej sytuacji (dla Ciebie i dla rozmówcy) „tu i teraz” oraz długofalowo?

Wzajemne zrozumienie.
Wspólne ustalenie priorytetów oraz planu działań.
Utrzymanie relacji.
Zrealizowanie projektu optymalnym kosztem (zasoby oraz koszty emocjonalne dla obu stron).

krok 6: dlaczego jest to dla mnie ważne?

Jakie są oczekiwania związane z Twoją rolą w tej sytuacji? Jakie cele chcesz osiągnąć? Jakie wartości i misja Ci przyświecają?

Moją rolą jest szukać rozwiązać w maksymalnym stopniu zaspakajających interesy Firmy, pracowników i Klienta.
Chcę zrealizować projekt zgodnie z oczekiwaniami wszystkich interesariuszy, jednocześnie realizując założenia (wartości) mojej Firmy.
Ważny jest dla mnie profesjonalizm, który oznacza [tu wpisz swoją definicję].
Moja misja: Jako lider chcę wykorzystywać swoją elastyczność, odpowiedzialność i profesjonalizm by realizować projekty dające wartość dodaną wszystkim, którzy są w nie zaangażowani, tak aby zapewniać rozwój Klientów i Firmy.

krok 7: jakich zachowań to ode mnie wymaga?

Jak powinieneś postąpić, by osiągnąć opisane w punkcie 6 konsekwencje?

Prowadzę merytoryczną rozmowę opartą o interesy oraz priorytety (przywołuję wspólne cele, oddzielam ludzi od problemu).
Szukam rozwiązań zaspakajających interesy Klienta, zespołu projektowego i Firmy - pytam, wspólnie analizuję.
Dążę do znalezienia wspólnych, obustronnie akceptowalnych uzgodnień - składam propozycję, pytam o opinię, proszę o rozwiązania.

krok 8: jakie warunki muszą być spełnione, by te zachowania pojawiły się?

Co chcę / potrzebuję myśleć, czuć, zrobić?

tu i teraz
Mówię sobie STOP (metoda Sygnalizatora Golemana).
Biorę 3 głębokie oddechy, liczę od 10 do 1, …
Proszę o kilka minut na przeanalizowanie sprawy (przeznaczam je na namysł nad sytuacją).
Przypominam sobie swoje wartości i cele, jakie mi przyświecają.
Analizuję dokładnie sytuację, w razie potrzeby kontaktuję się z szefem, zespołem.
Analizuję sytuację z czterech pozycji percepcyjnych: Ja, On, Oni, My.
Myślę „Moim celem / zadaniem jest znaleźć rozwiązanie, a nie nakręcić problem”, „Zależy mi na…”.
...
długofalowo
Zapobiegam: Uzgadniam macierz kompromisów projektowych z Klientem na początku projektu. Uczulam Klienta na zagrożenia związane ze zmianami / robię rzetelnie analizę ryzyk i plan zarządzania ryzykiem.
Nie dopuszczam do spiętrzenia projektów.
Mam czas dla siebie: na relaks, wyciszenie, hobby, sport (dbając o swoje zdrowie psychiczne).

W trakcie samej sytuacji trudniej jest zrobić taką autoanalizę. Na pewno warto na nią poświęcić czas po / pomiędzy / przed sytuacjami, gdy zaczyna Cię nosić.

A poniżej graficzny model kolejnych kroków. Powodzenia!

proces analizy i zmiany niechcianych emocji

Jeśli masz pytania lub potrzeby związane z rozwojem kompetencji osób, firmy lub w projektach – skontaktuj się ze mną, wesprę Cię.  A jeśli znasz kogoś, kogo ten artykuł może zaciekawić – podziel się. 

Odwiedź także: CleanDynamics.pl – procesy rozwojowe z metaforą  |  QuickWin-Zone.eu – szybkie punktowe rozwiązania dla menedżerów

Użyte na stronie materiały, treści, artykuły i grafiki, których autorzy nie zostali wskazani, są mojego autorstwa (© Magdalena Robak). Treści ze strony są dostępne na licencji CC BY-NC-ND, o ile nie napisałam inaczej. Będę wdzięczna jeśli to uszanujesz i wskażesz źródło, jeśli je wykorzystasz lub udostępnisz. Wzorzec do obrazków z ludkami – pixabay.com (licencja CC0). Szablon Wordpress – Anders Norén. Wykonanie strony: Magdalena Robak, własnymi rękami (wsparcie programistyczne – Zoltan Multimedia) 🙂