blog4
Kobiety - liderki. Co z tym kobiecym stylem zarządzania?
Parent Category: Blog
Hits: 796

Szklany sufit, lepka podłoga, aksamitne getto, mniejsze zarobki – niechęć pracodawców wobec kobiet zdaje się powoli być tylko stereotypem,  przynajmniej w dojrzałych organizacjach. Bo przecież realnie nie ma różnic w skuteczności kobiet a mężczyzn liderów. Co więcej – kobiece podejście do zarządzania jest coraz bardziej trendy.

Czy kobiety są gorszymi szefami? Na poziomie efektów nie ma żadnych różnic między liderami kobietami i mężczyznami. Nad innymi cechami powinni pracować. U mężczyzny słabsza bywa inteligencja emocjonalna, a kobieta powinna popracować nad twardszymi elementami, np. konsekwencją czy umiejętnością stanowczego postawienia sprawy wobec pracownika. Jednak oboje mają takie same możliwość osiągnięcia skuteczności, co potwierdzają badania.

Badacze leadership wyróżnili „kobiecy styl zarządzania”, który nie jest ani lepszy ani gorszy tylko po prostu inny i bardziej dostosowany do charakterystyki nowej gospodarki. Czym się on charakteryzuje i dlaczego jest tak cenny? Ewa Lisowska ("Kobiecy styl zarządzania", One Press 2009) isząc o porównuje talenty kobiet oraz wyzwania współczesnego zarządzania. Wyraźnie wynika, że są to zbiory cech silnie powiązanych. 

 Talenty kobiet (J. Rosener, H. Fisher, T. Peters) Wyzwania współczesnego zarządzania 

 Umiejętność porozumiewania się (pisemnie i ustnie)

Intuicja i umiejętność komunikowania się z innymi

Umiejętności werbalne i manualne

Łatwość nawiązywania kontaktów i podtrzymywania więzi

Styl zarządzania oparty na partnerstwie

Elastyczność, tolerancja dla różnic kulturowych

Nastawienie na współpracę

Empatia

Umiejętność komunikowania się z innymi

Kooperacja i praca zespołowa

Negocjowanie w kategoriach WIN-WIN

Otwartość na zmiany

Docenianie ludzi, jako głównego kapitału firmy

Dbanie o Klientów 

Ważnym problemem w wielu firmach jest jeszcze cały czas stereotypowe postrzeganie kobiet i ich roli. Ten element mocno może utrudnić kobiecie realizację zawodowych planów. Jednak wszystko zależy od typu organizacji, np. w zespole wolontariuszek, które opiekują się dziećmi kobieta-lider problemów nie będzie mieć. Jeżeli jednak kobieta pracuje np. w hucie szkła, gdzie ma samych pracowników-mężczyzn, to może pojawiać się stereotypowe postrzeganie.

Mimo stereotypów badania wykazują, że w Polsce odsetek kobiet-liderów jest dość duży (w zależności od źródła jest to od 12 proc. w zarządach firm po ponad 30 proc. na stanowiskach kierowniczych, przy czym częściej zarządzają one zespołami kobiecymi niż męskimi). Dla porównania w Niemczech i Francji jest to około 10 proc., a we Włoszech jedynie 3,5 proc.

Wysoki odsetek wynika ze specyfiki naszej historii. Bardzo często są to kobiety, które w latach 90-tych musiały rozpocząć pracę i trafiały do zachodnich firm z dojrzałymi zarządzającymi, którzy potrafili zagospodarować ich potencjał. W tej chwili młodsze pokolenie może mieć większy problem. We współczesnych czasach silniejszą barierą dla kobiet jest pogodzenie życia zawodowego i roli rodzinnej, niż stereotypy.

Jak zapobiec stereotypom? Czy spódnica może w tym przeszkadzać? Należy pamiętać o tym, że czym innym jest wizerunek profesjonalny, a czym innym wygląd atrakcyjny. Zapobiec stereotypowemu myśleniu o szefie-kobiecie będzie trudno – jest to działanie na poziomie zmiany wartości w społeczeństwie – ale każda kobieta-lider może dołożyć do tego swoją cegiełkę. Można udowodnić swoim działaniem kim się jest, że jest się efektywnym specjalistą i pomaga się ludziom osiągnąć sukces.

© 2013 Magdalena Robak

Jeśli masz podobne wyzwanie - skontaktuj się ze mną, wesprę Cię.  A jeśli znasz kogoś, kogo ten artykuł może zaciekawić - podziel się. 

Artykuł napisany dla Strefy Psyche SWPS

INNE ARTYKUŁY Z KATEGORII

 

Podobne artykuły: