+48 607 380 439 | napisz@magdalenarobak.pl

blog case

Modelowanie procesu rozmowy korygującej – efekt WOW dla mnie i Klienta

Pytania T+/- z Clean Language są GENIALNE do modelowania procesów. Dziś wykorzystałam je do modelowania procesu rozmowy korygującej błędy jakościowe pracowników. Rozmowa prowadzona jest z liderami a liderzy potem rozmawiają z pracownikami. Wyszedł nam piękny proces zakończony mailem od liderów z potwierdzeniem, że rozmowa się odbyła.

Podczas pracy z Szefem słyszę: Wkurza mnie, że cały czas powtarzamy jak ważna jest jakość i cały czas są błędy i trzeba tego pilnować. Zupełnie jak dzieci. Co chwila trzeba prowadzić rozmowy z liderami, żeby porozmawiali z pracownikami i nic to nie daje…

Pytam co tu można zmienić, żeby takie sytuacje notorycznie się nie pojawiały. Szef nie ma pojęcia. Próbuję z lewa, próbuję z prawa. Cytuję Einsteina (że powtarzanie tego samego działania z nadzieją na inny wynik jest oznaką szaleństwa). Nic. Co więcej pojawia się widoczny stres i blokada. Więc pytam:

  • I kiedy lider wysyła Ci maila, że rozmowa się odbyła i jesteś zadowolony że ona była bo była celem… i co się dzieje potem?
  • Potem jest zazwyczaj rozmowa korygująca, pokazująca, że jak się to nie zmieni to będą konsekwencje
  • I kiedy jest zazwyczaj rozmowa korygująca – jakiego rodzaju zazwyczaj to jest?
  • W sumie za każdym razem
  • I kiedy zazwyczaj, w sumie za każdym razem jest rozmowa korygująca to czego ta rozmowa potrzebuje?
  • Żeby nie być
  • I kiedy ona potrzebuje żeby nie być… czy ona może nie być?
  • No może
  • I czego ona potrzebuje, żeby nie być?
  • Zmiany zachowania pracownika po pierwszej rozmowie
  • I kiedy ona potrzebuje zmiany zachowania po pierwszej rozmowie – jakiego rodzaju zmiana jest ta zmiana?
  • No potrzebuje, żeby pracownik zrozumiał, że należy bardziej kontrolować pracę
  • Że należy bardziej kontrolować pracę… I czy coś jeszcze o tej zmianie?
  • Żeby nie trzeba było go zewnętrznie kontrolować – żeby sam o tym pamiętał
  • I kiedy ta zmiana to, żeby pracownik bardziej kontrolował pracę i żeby sam o tym pamiętał… kiedy patrzysz na ten [rozrysowany] proces to czy ta zmiana może być?
  • …przy tak poprowadzonej rozmowie nie ma szans
  • I kiedy przy tak poprowadzonej rozmowie nie ma szans… czego potrzebuje ta zmiana, żeby być?

I poszło 🙂 Nowy proces, nastawiony na oddolne szukanie rozwiązań, połączenie z firmowym kaizenem, wzmocnieniem angażowania pracowników, podejściem coachingowym… Fascynujące było, że pracowaliśmy na bardzo realnym, namacalnym materiale, nie na metaforze, obrazkach itp. No wow 😀

Jeśli masz pytania lub potrzeby związane z rozwojem kompetencji osób, firmy lub w projektach – skontaktuj się ze mną, wesprę Cię.  A jeśli znasz kogoś, kogo ten artykuł może zaciekawić – podziel się. 

Odwiedź także: CleanDynamics.pl – procesy rozwojowe z metaforą  |  QuickWin-Zone.eu – szybkie punktowe rozwiązania dla menedżerów

Użyte na stronie materiały, treści, artykuły i grafiki, których autorzy nie zostali wskazani, są mojego autorstwa (© Magdalena Robak). Treści ze strony są dostępne na licencji CC BY-NC-ND, o ile nie napisałam inaczej. Będę wdzięczna jeśli to uszanujesz i wskażesz źródło, jeśli je wykorzystasz lub udostępnisz. Wzorzec do obrazków z ludkami – pixabay.com (licencja CC0). Szablon Wordpress – Anders Norén. Wykonanie strony: Magdalena Robak, własnymi rękami (wsparcie programistyczne – Zoltan Multimedia) 🙂