+48 607 380 439 | napisz@magdalenarobak.pl

blog jakość zarządzania

Etap EWALUACJA w projekcie szkoleniowym

W projektowaniu efektywnych szkoleń czwarte pytanie brzmi: jak zmierzymy efekty? Gdy zaczynam z zespołami rozmowę o efektywności szkoleń, najczęściej słyszę: „Tak, mamy ankiety po warsztatach. Wszystko jest na zielono.” Tylko że „zielone ankiety” pokazują zaledwie wierzchołek góry lodowej.

Tylko że trzy miesiące później okazuje się, że:

  • większość uczestników nie wykorzystała nowych umiejętności,
  • menedżerowie nie rozmawiali z ludźmi ani o celach szkolenia, ani o tym, co pracownicy z niego chcą zastosować,
  • w codziennych działaniach niewiele się zmieniło,
  • deklarowana transformacja utknęła pod taflą codzienności,
  • a zaplanowanego zwrotu z inwestycji ani widu, ani słychu.

Efektywne szkolenie nigdy nie jest przypadkiem. Trzeba je zaprojektować tak jak projektujemy proces on-boardingowy, produkt czy działanie strategiczne. Dlatego projektujemy także odpowiedni proces ewaluacji działań rozwojowych, np.:

  • forma i doświadczenie szkoleniowe,
  • użyteczność treści,
  • WUP – wiedza, umiejętności, postawy,
  • zastosowanie w praktyce,
  • rezultaty dla otoczenia uczestników i organizacji (jeśli wcześniej zaprojektowaliśmy ich mierzenie).

EWALUACJA nad wodą: forma, zadowolenie, NPS

Wiele organizacji zatrzymuje się na ocenie:

  • NPS + dlaczego? – ważna jest nie tylko liczba, ale historia, która za nią stoi,
  • trenera – wiedza, zaangażowanie, komunikacja, sposób wyjaśniania.

To ważne informacje – ocena doświadczenia szkoleniowego, która daje nam szybki sygnał czy treść była trafiona, forma była ok a uczestnicy czuli się zaopiekowani. Jednak to poziom, który dotyka tylko powierzchni. Mówi o tym jak było ale nie mówi co się zmieniło. Trochę jak patrzenie na kawałek góry lodowej widoczny nad wodą i zakładanie, że widzimy całość.

przykład z projektu

W szkoleniu z zakresu budowania dobrostanu i poczucia włączenia w zespole także zbadaliśmy te elementy: NPS i ocenę trenera. To co zmieniliśmy w stosunku do typowych ankiet to sposób sformułowania pytań. Inspirując się podejściem Kirkpatricka zaproponowałam, by przenieść ciężar pytań z oceny trenera na wartość dla uczestników. Na przykład:

  • zamiast „trener posiadał wiedzę” – „uzyskałem/am odpowiedzi na moje pytania lub wątpliwości”,
  • zamiast „trener był przygotowany do zajęć” – „przedstawiane przykłady były dopasowane do mojej specyfiki pracy”,
  • zamiast „szkolenie było przydatne” – „widzę możliwość zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w mojej pracy z zespołem”.

Dodatkowo poprosiliśmy o określenie w procentach, ile wiedzy uczestnik planuje zastosować w ciągu pierwszych 3 miesięcy.

Dzięki takim pytaniom natychmiast wiedzieliśmy, co zmienić następnym razem, gdybyśmy uzyskalibyśmy niższe oceny (ocena była dokonywana w skali 1-6, by uniknąć błędu tendencji centralnej).

Ponieważ ewaluacja jest ważna także w trakcie szkolenia regularnie robiliśmy momenty refleksji (start – stop – continue) oraz prosiliśmy o wątpliwości i pytania. Dzięki temu mieliśmy pewność, że uczestnicy (a) już podczas szkolenia zidentyfikują te elementy, które warto wdrożyć w ich pracę z zespołami, (b) rozwiejemy wszelkie ewentualne wątpliwości dotyczące wiedzy, umiejętności oraz sposobu ich zastosowania.

EWALUACJA pod powierzchnią – pogłębione deklaracje

W tej części zadajemy pytania, które pozwalają sprawdzić czy szkolenie zbudowało realną gotowość do działania. Gotowość na poziomie postaw (motywacji), wiedzy i umiejętności. To niewidoczna część góry lodowej, jednak bez niej (bez motywacji) uczestnicy prawdopodobnie niewiele zrobią z nową wiedzą i umiejętnościami.

przykład z projektu

Tu pojawiają się elementy ROE, w tym:

  • Czy forma warsztatu sprzyjała przyswajaniu i ćwiczeniu nowych umiejętności?
  • Czy mam wiedzę z zakresu omawianego na szkoleniu (wiem, umiem, potrafię)?
  • Czy potrafię sam/a prezentować zachowania wspierające dobrostan i poczucie włączenia w zespole?
  • Czy wierzę, że warto pracować z dobrostanem i poczuciem włączenia w zespole w moim zespole i w organizacji?
  • Czy zamierzam realnie zwiększać poziom dobrostanu i poczucia włączenia w zespole oraz wiedzy o dobrostanie i poczuciu włączenia w zespole w moim zespole, korzystając z narzędzi rekomendowanych podczas warsztatu?
  • Jakie konkretne 3 działania wdrożę w pierwszych 4 tygodniach po szkoleniu?
  • Jakiego wsparcia potrzebuję (od przełożonego, HR, organizacji), żeby wdrożyć nowe umiejętności?

Te pytania pokazały nam, czy uczestnicy czują się gotowi do pracy z dobrostanem i poczuciem włączenia w zespole oraz czy chcą to zrobić po powrocie do swoich zespołów. Uzyskaliśmy tez informację o potrzebach uczestników związanych z „warunkami sukcesu wdrożenia”.

EWALUACJA odroczona – ankieta pytająca o zastosowanie i rezultaty po czasie

Nieczęsto jest możliwość przeprowadzenia odroczonej oceny procesu szkoleniowego. A jest to ocena bardzo wartościowa, ponieważ:

  • pokazuje to, co naprawdę „zostało” w uczestnikach,
  • wskazuje, które narzędzia zostały zastosowane i jakie rezultaty to przyniosło,
  • zachęca do refleksji nad jakością działań zaplanowanych na etapie wsparcia wdrożenia.
przykład z projektu

Pierwszym etapem oceny odroczonej był warsztat follow-up, na którym uczestnicy dzielili się „historiami sukcesu”. Dodatkowo wypracowali plany wdrożenia konkretnych rozwiązań korzystając z metody WOOP Gabriele Oettingen (Wish – Outcomes – Obstacles&Oportiunities – Plan; metoda zmodyfikowana przeze mnie – dodałam „oportiunities”).

Następnie w ankiecie odroczonej (zrealizowanej po 6-12 tygodniach po zakończeniu szkolenia po czasie) sprawdziliśmy, co wydarzyło się w realnej pracy:

  • Czy i które z rekomendowanych / ćwiczonych podczas szkolenia narzędzi uczestnicy wykorzystali po szkoleniu?
  • Czy po warsztatach uczestnicy wdrożyli działania, które zadeklarowali, że wdrożą?
  • Co – po czasie – okazało się największą wartością po warsztatach?
  • Jakie korzyści z udziału w warsztacie uczestnicy dostrzegają:
    • dla siebie,
    • dla zespołu?
  • Jakie decyzje biznesowe lub wyniki zostały wzmocnione dzięki temu, że brali udział w warsztacie?

To właśnie teraz widać, czy inwestycja w szkolenie zwraca się w zachowaniach i rezultatach. To tu poznajemy też prawdziwe historie, np.:

  • „Zmieniłem sposób prowadzenia rozmów”.
  • „Ludzie częściej dają sobie feedback”.
  • „Usprawniliśmy proces X, dzięki pomysłom pracowników”.
  • „Mamy mniej eskalacji”.
  • „Ludzie przedstawiają więcej propozycji usprawnień”.

co można byłoby jeszcze wprowadzić na etapie EWALUACJA?

Podczas analizy warunków sukcesu przed szkoleniem wspólnie z przedstawicielami HR podjęliśmy decyzję o nie wprowadzaniu bardziej zaawansowanych metod ewaluacji efektywności szkoleń. Było to związane ze specyficznym momentem, w którym znajdowała się organizacja. A co moglibyśmy jeszcze zrobić? Oto kilka przykładów:

  • zastosowanie Success Case Method,
  • wywiady pogłębione z uczestnikami,
  • zebranie opinii od pracowników na temat zmian w sposobie działania przełożonych,
  • opinie od przełożonych,
  • obserwacja uczestników „on the job”,
  • wprowadzenie assessment centre, by zaobserwować zmiany w sposobie działania,
  • analiza wskaźników biznesowych zdefiniowanych na etapie REZULTATY – część z nich potwierdziliśmy ankietowo (np. zwiększenie liczby propozycji zgłaszanych przez pracowników).

warunki sukcesu na poziomie EFEKTYWNOŚĆ

Kiedy projektujemy uczenie jako proces — z jasnymi pytaniami, pomiarem użyteczności, wsparciem menedżera i analizą rezultatów — dopiero wtedy możemy powiedzieć, że działania rozwojowe realnie wspierają biznes. W tym celu warto przeprowadzić zarówno ewaluację na lub tuż po szkoleniu, jak i odroczoną. Zakres informacji, które warto zbadać różnymi sposobami (od ankiet, przez rozmowy, po obserwacje i testy praktyczne) to m.in.:

  • forma szkolenia,
  • NPS,
  • użyteczność,
  • WUP (nabyte / rozwinięte wiedza, umiejętności, postawy),
  • zastosowanie – sposób funkcjonowania uczestników w pracy,
  • rezultaty uzyskane na poziomie otoczenia uczestników szkolenia (w tym przypadku zespołu), organizacji, klientów, partnerów biznesowych.

To wymaga czasu i zaangażowania całego kwintetu szkoleniowego, wysokiej świadomości wagi rozwoju w organizacji oraz pełnego wsparcia osób z obszaru HR.

Artykuł napisany przy wsparciu AI bazując na realnym projekcie oraz autorskim materiale.

Jeśli masz pytania lub potrzeby związane z rozwojem kompetencji osób, firmy lub w projektach – skontaktuj się ze mną, wesprę Cię.  A jeśli znasz kogoś, kogo ten artykuł może zaciekawić – podziel się. 

Odwiedź także: CleanDynamics.pl – procesy rozwojowe z metaforą  |  QuickWin-Zone.eu – szybkie punktowe rozwiązania dla menedżerów

Użyte na stronie materiały, treści, artykuły i grafiki, których autorzy nie zostali wskazani, są mojego autorstwa (© Magdalena Robak). Treści ze strony są dostępne na licencji CC BY-NC-ND, o ile nie napisałam inaczej. Będę wdzięczna jeśli to uszanujesz i wskażesz źródło, jeśli je wykorzystasz lub udostępnisz. Wzorzec do obrazków z ludkami – pixabay.com (licencja CC0). Szablon Wordpress – Anders Norén. Wykonanie strony: Magdalena Robak, własnymi rękami (wsparcie programistyczne – Zoltan Multimedia) 🙂