Czy zdarzyło Ci się kiedyś prowadzić spotkanie, które wymknęło się spod kontroli? Np. jeden uczestnik zdominował dyskusję, inni siedzieli jak na szpilkach, a cel spotkania gdzieś po drodze się zgubił? Co, jeśli powiem Ci, że wiele trudności które pojawiają się podczas sesji można przewidzieć i skutecznie im zapobiec?
Zapraszam do kolejnego artykułu o facylitacji, który bazuje na materiałach opracowanych przez Magdalenę Robak i Dawida Muszkiet w ramach inicjatywy Centrum Facylitacji „Wakacyjne Wtorki z Facylitacją 2025”. Naszym celem była promocja facylitacji i profesjonalizacja zawodu facylitatora zgodnie z PRK6 „Facylitowanie – prowadzenie spotkań grupowych„. Facylitacja to droga do efektywnej pracy grupowej. Facylitator jest swoistym przewodnikiem po tej drodze a jednym z jego zadań jest przewidywanie i zapobieganie trudnościom w przebiegu sesji.
przykładowe trudności występujące podczas sesji facylitowanej
- Niska motywacja – dotyczą braku wewnętrznej chęci uczestników do aktywnego udziału w spotkaniu (np. uczestnicy nie widzą sensu spotkania, nie mają poczucia wpływu na decyzje czy spostrzegają spotkanie jako stratę czasu).
- Emocje lub głowa „w innym miejscu” – związane z niskim poziomem obecności mentalnej lub emocjonalnej (np. uczestnicy są myślami gdzie indziej: w aktualnie toczącej się zmianie lub problemach organizacyjnych, przeciążenie informacyjne lub zmęczenie, brak poczucia bezpieczeństwa psychologicznego).
- Trudności techniczne – odnoszą się do warunków fizycznych i technologicznych, które utrudniają pracę grupy (np. problemy z połączeniem online lub sprzętem, niewygodne miejsce spotkania, zła organizacja czasu spotkania).
- Trudności organizacyjne / systemowe – wynikają z kontekstu firmowego lub braku odpowiedniego przygotowania (np. spotkanie przerywane przez inne obowiązki, równoległe zadania w tle, brak jasnej agendy lub celu spotkania).
- Trudności społeczno-relacyjne – dotyczą napięć i relacji między uczestnikami (np. nierozwiązane konflikty w zespole, brak zaufania między uczestnikami, rywalizacja lub ukryte agendy).
- Indywidualne zachowania – związane z postawą lub działaniami konkretnych osób (np. dominacja rozmowy przez jedną osobę, uczestnik przychodzi z własnym celem, sponsor lub lider nie jest zaangażowany w proces).
trzy poziomy zarządzania trudnościami
Zanim przejdziemy do konkretów, warto zrozumieć, na jakich poziomach możemy działać jako facylitatorzy. Inspirując się modelem konfliktu Mortona Deutscha, możemy wyróżnić trzy poziomy trudności:
- Poziom strukturalny – tu działają czynniki systemowe: czy właściwe osoby są zaproszone; czy cel jest jasny; czy wszyscy wiedzą, po co się spotykamy; czy mamy tyle czasu, ile potrzebujemy?
- Poziom psychologiczny – to to, co dzieje się w głowach uczestników: ich motywacja, rozumienie roli w procesie, poczucie bezpieczeństwa w grupie i w organizacji.
- Poziom behawioralny – to konkretne zachowania podczas sesji, np. dominacja, wycofanie, konflikty, brak zaangażowania.
I tu kluczowa prawda: im wcześniej zadziałasz, tym skuteczniej zapobiegniesz problemom. Dlatego mamy do dyspozycji trzy strategie:
- Prewencje „przed” – działania uruchamiane na etapie przygotowania do sesji facylitowanej.
- Prewencje „w trakcie” – działania podejmowane na samym początku spotkania.
- Interwencje – reakcje na trudności, które pojawiły się w trakcie sesji.
Skupimy się dziś na tych dwóch pierwszych – prewencjach.
dlaczego warto inwestować w prewencję?
- Oszczędzasz czas – godzina przygotowania to często zaoszczędzone godziny podczas sesji.
- Zwiększasz jakość wyników – grupa skupiona na celu pracuje efektywniej niż grupa rozpraszająca się.
- Budujesz swój autorytet – uczestnicy widzą, że jesteś przygotowany/a i profesjonalny/a.
- Redukujesz stres swój i uczestników – wszyscy wiedzą, czego się spodziewać.
- Zwiększasz prawdopodobieństwo wdrożenia – gdy proces jest jasny i uczestnicy są w niego w pełni zaangażowani, prawdopodobieństwo, że będą implementować uzgodnienia jest większe.
prewencje „przed” – buduj fundamenty sukcesu
To, co zrobisz przed sesją, w 80% determinuje jej przebieg. Poniżej przedstawiam przykładowe działania, które możesz podjąć PRZYGOTOWUJĄC UCZESTNIKÓW DO WZIĘCIA UDZIAŁU W SESJI FACYLITOWANEJ.
Zadbaj o właściwą listę uczestników:
- upewnij się, że na liście są wszyscy, którzy muszą wziąć udział w dyskusji,
- uwzględnij osoby, których będą dotyczyć podejmowane decyzje,
- sprawdź, czy nie ma osób, które mogą zakłócić proces (a jeśli są, przygotuj strategię).
Przygotuj komunikację przed sesją:
- wyślij informacje do zapoznania się przez uczestników,
- ustal i przekaż jasny cel spotkania,
- określ rolę każdego uczestnika,
- wyjaśnij oczekiwania wobec uczestników.
Ustaw ramy współpracy ze sponsorem / liderem:
- określ rolę sponsora w spotkaniu,
- ustal jego uczestnictwo i zaangażowanie,
- uzgodnij, co będzie robić z wynikami pracy.
Dzięki temu zbudujesz fundamenty dla efektywnego przebiegu sesji facylitowanej.
prewencje „w trakcie” – stwórz kontrakt na sukces
Nawet jeśli doskonale przygotowałeś sesję, pierwsze minuty spotkania są kluczowe. To moment, w którym ustalasz „kontrakt” z grupą – zasady, które będą rządzić Waszą wspólną pracą.
- Rozpoczynaj punktualnie – to sygnał, że traktujesz czas grupy poważnie.
- Upewnij się, że obecni są niezbędni uczestnicy – jeśli brakuje kluczowych osób, lepiej przełożyć niż prowadzić niepełną dyskusję.
- Przypomnij cel i agendę – nawet jeśli wysłałeś to wcześniej, powtórz. Ludzie zapominają, a Ty stworzysz wspólny fundament.
- Ustal role – kto jest decydentem, kto ekspertem, kto uczestnikiem dyskusji.
- Stwórz kontrakt spotkaniowy – to najważniejszy element. Ustal zasady komunikacji, angażowania się, postępowania z dodatkowymi tematami, podejmowania decyzji itp.
- Wyjaśnij, co stanie się z wynikami pracy – uczestnicy mają prawo wiedzieć, do czego służy ich wysiłek.
Każda metoda facylitacji ma też własne kontrakty bazowe – warto się nimi inspirować.
kwalifikacja „facylitowanie – prowadzenie spotkań grupowych”
Szczegółowe kompetencje profesjonalnego facylitatora opisuje kwalifikacja „Facylitowanie – prowadzenie spotkań grupowych”. To kwalifikacja wpisana do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji na poziomie 6. Kwalifikacja ta obejmuje wszystkie kluczowe kompetencje: od przygotowania sesji, przez jej prowadzenie, aż po ocenę efektów i samo-rozwój. To nie jest kolejny certyfikat „dla papierka” – to rzeczywiste potwierdzenie umiejętności praktycznych.
Artykuł powstał na podstawie materiałów ze spotkania prowadzonego przez Magdalenę Robak i Dawida Muszkiet w ramach wydarzenia „Wakacyjne Wtorki z Facylitacją 2025″ (22.07.2025). Napisany został ze wsparciem Claude, Copilot i Gemini (AI).