blog2
Na kłopoty... Expose zespołu

Na kłopoty... Expose zespołu

Parent Category: Blog

W zespole pojawiły się napięcia i problemy ze współpracą. Rozpoczęło się od lekkiego narzekania, które potem przerodziło się w utrudnianie sobie pracy, wypowiadanie negatywnych opinii o współpracownikach i całym zespole, skarżeniu się do dyrekcji (pomijając bezpośredniego przełożonego). Po kilku takich sytuacjach i rozmowach wewnętrznych zespół otrzymał „ostatnią szansę”, czyli spotkanie z konsultantem zewnętrznym, by omówić sytuację i jej przyczyny oraz wypracować akceptowalne dla wszystkich rozwiązania (jeśli to będzie możliwe).

blog5
Retrospektywa w projekcie z metaforą i Clean Language

Retrospektywa w projekcie z metaforą i Clean Language

Parent Category: Blog

W trakcie dyskusji na FB w grupie "Trener Trenerowi Trenerem" zostałam "wywołana do odpowiedzi", czy mam jakiś clean-sposób na retrospektywę w projekcie. Zaś w trakcie XXI Konferencji IPMA otrzymałam pytanie, czemu ostatnio mniej piszę... Dzięki Waszej motywacji, Panowie, powstał ten oto wpis z konkretnym narzędziem wykorzystującym metaforę oraz Clean Language :) Do zastosowania "od ręki". Enjoy!

ipma2018-mr
Konferencja IPMA 2018: Zmienność wokół nas. Stałość w nas. Co się działo?

Konferencja IPMA2018: Zmienność wokół nas. Stałość w nas. Co się działo?

Parent Category: Blog

Wiemy, że wspólne wartości pomagają nam w środowisku VUCA jednocześnie zachować kierunek i dopasowywać się do bieżącej sytuacji. Niestety w toku wspólnej pracy okazuje się, że pojęcia, które na początku wydawały się dla nas jednoznaczne przestają takie być… Czasem są to subtelności a czasem różnice na poziomie fundamentalnym. Dzieje się tak między innymi dlatego, że bardzo często pozostajemy na poziomie uniwersalnych wartości i powierzchownych definicji.

blog2
Świadomość roli pracownika obsługi Klienta

Świadomość roli pracownika obsługi Klienta

Parent Category: Blog

W firmie pojawiły się uwagi Klientów wobec jakości pracy działu obsługi Klienta. Klienci zwracali uwagę na brak uprzejmości w komunikacji, brak zaangażowania i zrozumienia ich potrzeb. Firma podjęła decyzje o szkoleniu pracowników działu, by nauczyli się profesjonalnego kontaktu z Klientami.

blog-everest
"EVEREST LIDERA" – książka, która może zainspirować nie tylko liderów

"Everest lidera"– książka, która może zainspirować nie tylko liderów

Parent Category: Blog

Książka „Everest lidera. O wartościach, silnym zespole i skutecznym przywództwie” Anny Sarnackiej-Smith (Wyd. MT Biznes 2017) może być inspiracją dla obecnych i przyszłych liderów, dla osób doświadczonych a także nowych w tej roli. Mam poczucie, że niezależnie czy jesteś formalnym liderem czy nie – ta książka może być dla Ciebie inspiracją w zakresie budowania relacji ze sobą i z drugim człowiekiem.

blog5
JA I MOJA ROLA ZAWODOWA. Jak ją doprecyzować? (na przykładzie roli lidera)

JA I MOJA ROLA ZAWODOWA. Jak ją doprecyzować? (na przykładzie roli lidera)

Parent Category: Blog

Podczas warsztatów często słyszę to pytanie „Jakim liderem powinienem być w relacji z moim zespołem?”. Chciałoby się odpowiedzieć krótko: skutecznym i efektywnym. Te elementy jednak zdecydowanie łatwiej ocenić z perspektywy czasu. Czy można zrobić coś wcześniej?

blog2
Wspólne wartości w Urzędzie z Mapą Skojarzeń Clean

Wspólne wartości w Urzędzie z Mapą Skojarzeń Clean

Parent Category: Blog

Instytucja podjęła decyzję o przeprowadzeniu szkoleń z zakresu efektywnej współpracy w zespole dla wszystkich swoich pracowników. Badanie satysfakcji wykazało, że w pionach brak jest wspólnej wizji działania, zespoły nie współpracują ze sobą a między ludźmi jest dużo napięć.

Model7U
Proces facylitacji w Modelu 7U: FACYLITATOR

Proces facylitacji w Modelu 7U: FACYLITATOR

Parent Category: Blog

Model 7U© powstał, by uporządkować proces pracy facylitatora korzystającego z filozofii i narzędzi podejścia Clean przy wspieraniu pracy grup i zespołów. Pokazuje kolejne etapy - od zdefiniowania zasad współpracy grupy po opracowanie Karty Projektu Zmian - oraz efekty, jakie na nich są osiągane. Zapraszam do cyklu mini-artykułów przedstawiających Facylitatora pracującego w Modelu 7U© i sam model :)

blog2
Jak sprawić, żeby team był TEAMem? Kilka słów przemyśleń

Jak sprawić, żeby team był TEAMem? Kilka słów przemyśleń

Parent Category: Blog

POWRÓĆMY DO PODSTAW W BUDOWANIU ZESPOŁU

Czy naprawdę zawsze potrzebujemy imprez wyjazdowych z paintballem, off-roadem, czy spływem kajakowym? Zanim podejmiemy decyzję, że bez imprezy z gotowaniem się nie obejdzie – przypomnijmy sobie o podstawach… One też – jeśli są odpowiednio zaplanowane i zrealizowane – potrafią wzbudzić emocje i przynieść zakładane rezultaty: zbudować TEAM z teamu.

blog-r-zych
"Szefie, angażuj zespół" - Książka obowiązkowa

"Szefie, angażuj zespół" - Książka obowiązkowa

Parent Category: Blog

Model DECISION MAKING FOR LEADERS od wielu lat jest przeze mnie wykorzystywany w pracy z liderami – i tymi „świeżymi”, i tymi, którzy od dawna prowadzą zespoły. Tymi, na stanowiskach liniowych i tymi na najwyższych, właścicielskich. Książka "Szefie, angażuj zespółRoberta Zycha bardzo jasno i prosto wskazuje praktyczne aspekty zastosowania modelu w podejmowaniu decyzji menedżerskich i wyborze optymalnego stylu przywództwa. 

blog5
Kliencie, zaprojektuj swoją drogę. Oto Brief dla Ciebie

Kliencie, zaprojektuj swoją drogę. Oto Brief dla Ciebie

Parent Category: Blog

Niemądry to wędrowiec, który pociągnięty urokiem ukwieconych łąk zapomina dokąd miał zamiar skierować swe kroki. Grzegorz I Wielki

Szanowny Kliencie,

czasem świetnie wiesz, co chcesz osiągnąć wydając pieniądze na szkolenie lub inne działania rozwojowe. A czasem wiesz po prostu, że „masz problem/wyzwanie” i nie masz pojęcia, co z tym zrobić. I to jest ok. 

blog7
Opowieść o Trenerze Narzędziowym

Opowieść o Trenerze Narzędziowym

Parent Category: Blog

Dawno temu żył sobie Trener, nazywał się Narzędziowy. Miał pragmatyczny umysł i podczas szkoleń skupiał się na tym, by Uczestnicy poznali i przećwiczyli konkretne narzędzia oraz rozumieli, dlaczego warto je stosować i jaki cel im przyświeca. Zawsze dążył też do tego, żeby wiedzę wypracowywać wspólnie, w oparciu o przeżycia i przemyślenia Uczestników. Model, schemat, definicja były „kropką nad i”.

blog1
Push vs Pull a ISO 9001. O co chodzi z tym angażowaniem?

Push vs Pull a ISO 9001. O co chodzi z tym angażowaniem?

Parent Category: Blog

Przywództwo trafiło do ISO 9001. Nareszcie! O przywództwie, jako podstawowej zasadzie zarządzania jakością, mówiła oczywiście norma ISO 9000: Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia. Jednak w ISO 9001 rozdziału takiego nie było. Była „Odpowiedzialność kierownictwa”, jednak… słowa czynią różnicę.

blog2
Nowy początek. Eksplorowanie metafory pogłębia zrozumienie

Nowy początek. Eksplorowanie metafory pogłębia zrozumienie

Parent Category: Blog

Klientka przechodziła przez czas, w którym starała się lepiej dodefiniować siebie w roli i otoczeniu zawodowym. Zależało jej, żeby dobrze czuć się ze zmianami, które dzieją się aktualnie i które się zadzieją. By podjąć dobre dla siebie decyzje. By jej działania realizowały cele dla niej samej oraz dla innych w jej życiu zawodowym i prywatnym.

blog2
Rola lidera zespołu IT - nowe podejście

Rola lidera zespołu IT - nowe podejście

Parent Category: Blog

Pierwsze szkolenie dla liderów zespołów poświęcone było zadaniom i narzędziom lidera w procesie kierowania (planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrola). Zgodnie z planem po kilku miesiącach zorganizowano warsztat, który miał wzmocnić tamte umiejętności oraz pogłębić świadomość własnej roli. Zrobiliśmy to korzystając z pracy z metaforą i przestrzenią. Dzięki temu praca na poziomie konkretnych technik stała się wtórna. A co wysunęło się na pierwszy plan?

blog2
Misja zespołu: Przypomnijmy sobie, po co to robimy

Misja zespołu: Przypomnijmy sobie, po co to robimy

Parent Category: Blog

Zespół trenerów, który od lat ze sobą współpracuje pod wspólną marką odczuł, że „coś się rozjeżdża”, że ich zaangażowanie i energia we wspólnej pracy opada. Nastąpił częściowy rozłam, dwie osoby odeszły w niezbyt przyjaznej atmosferze. Ci, którzy pozostali zaczęli sobie zadawać pytanie „Po co my to w ogóle razem robimy?”.

blog2
Wizja firmy - jak znaleźć wspólną drogę?

Wizja firmy - jak znaleźć wspólną drogę?

Parent Category: Blog

W trakcie badania zaangażowania Właściciele Firmy dowiedzieli się, że ich pracownicy oczekują jasnego określenia kierunku działania oraz ich roli. Wyzwaniem było uspójnienie wizji Firmy przez dwójkę Właścicieli. Od kilku lat w konkurowały ze sobą: doświadczenie w biznesie korporacyjnym oraz biznes rodzinny.

blog1
Nie tylko nowi pracownicy potrzebują adaptacji

Nie tylko nowi pracownicy potrzebują adaptacji

Parent Category: Blog

Osoby, które rozpoczynają pracę w nowej firmie, potrzebują czasu oraz wsparcia, by poznać zasady panujące w nowym miejscu i nauczyć się wykonywać swoją pracę zgodnie z oczekiwaniami pracodawcy. To w ich przypadku najczęściej mówi się o koniecznej adaptacji. A co z osobami, które pozostają w tej samej firmie, ale zmieniają dział lub stanowisko?

blog2
Stosować wiedzę w zgodzie ze sobą... Siła metafory

Stosować wiedzę w zgodzie ze sobą... Siła metafory

Parent Category: Blog

Liderzy w organizacji szkolili się przez jakiś czas z zakresu zarządzania zespołem. Przeszli proces kierowania, budowanie autorytetu, feedback, coaching i wiele, wiele innych tematów. Przy kolejnych spotkaniach zawsze pojawiało się pytanie: Co wdrożyliście? I odpowiedź: Część się udało, na część nie było czasu bo wiesz... kryzysy, te sprawy.

blog7
Moja podróż z podejściem Clean

Moja podróż z podejściem Clean

Parent Category: Blog

Do grupy sympatyków Clean dołączyłam w 2014 roku... Poszukiwałam narzędzia, które odhaczy mnie i grupy od pracy analityczno-umiejętnościowej, które da nam flow, pomoże sięgnąć głębiej... ale tylko tak głęboko, jak Uczestnicy sobie życzą. Szukałam i znalazłam. Wzięłam udział w Podróży z Metaforą Osobistą i zakochałam się w tej metodzie :)

blog2
Modelowanie procesu rozmowy korygującej – efekt WOW dla mnie i Klienta

Modelowanie procesu rozmowy korygującej – efekt WOW dla mnie i Klienta

Parent Category: Blog

Pytania T+/- z Clean Language są GENIALNE do modelowania procesów. Dziś wykorzystałam je do modelowania procesu rozmowy korygującej błędy jakościowe pracowników. Rozmowa prowadzona jest z liderami a liderzy potem rozmawiają z pracownikami. Wyszedł nam piękny proces zakończony mailem od liderów z potwierdzeniem, że rozmowa się odbyła.

blog1
Zasoby w firmie: człowiek jak auto?

Zasoby w firmie: Człowiek jak auto?

Parent Category: Blog

Gdy kilka miesięcy temu ponownie czytałam „Zarządzanie poprzez misję” (P. Cardona, C. Rey) utkwiło mi w mózgu zdanie, w którym pojawiło się znane nam wszystkim hasło ‘zasoby ludzkie’. Mignęło mi, że skoro ludzie są zasobem organizacji – tak jak budynki, maszyny, samochody – to czy firmy dbają o nich tak samo, jak o pozostałe zasoby?

blog2
Mapa biegunów w poszukiwaniu spójności w roli lidera

Mapa biegunów w poszukiwaniu spójności w roli lidera

Parent Category: Blog

W ramach definiowania własnej tożsamości lider (Dyrektor Zarządzający) określił, że chce zarządzać spójnie ze swoją osobowością i kluczowymi motywami. Główną ideą było osiąganie wyników dzięki inwestowaniu w poczucie bezpieczeństwa ludzi a nie osiąganie wyników poprzez ludzi-tryby maszyny.

blog2
Partycypacja i TRIZ w szukaniu nowej koncepcji firmy? Da się!

Partycypacja i TRIZ w szukaniu nowej koncepcji firmy? Da się!

Parent Category: Blog

TRIZ opiera się na dwóch elementach: macierzy parametrów i 40 'trikach'. Opisane są czysto technicznie (ciężar, czas, automatyzacja, straty substancji itp.). Wierzyłam, że da się to zastosować także do obszarów "miękkich"... Jeśli nie w całości to choć w części - by otworzyć na inne myślenie. I dało się.

blog7
Dziś jakość obsługi wróciła do mnie jak bumerang…

Dziś jakość obsługi wróciła do mnie jak bumerang…

Parent Category: Blog

Pojawiły mi się problemy ze stroną – długie wczytywanie, lekko rozwalony układ (który powinien być stały), info z google o problemach z analityką... Odezwałam się do firmy, która przejęła jakiś czas temu hosting mojej strony (przynajmniej takiego maila dostałam). Na maila o pomoc nikt nie odpowiada (dodatkowo 2 tygodnie temu wysłałam pytanie o to, kto i jak może mi pomóc zaktualizować szablon – do tej pory milczenie), więc dzwonię...

blog2
Partycypacja i TRIZ w szukaniu nowej koncepcji firmy? Da się! Powinienem czy Chcę? Siła Clean Space

Powinienem czy Chcę? Siła Clean Space

Parent Category: Blog

Lider miał konflikt z jednym z podwładnych, który złamał hierarchię komunikacji. Lider odebrał to, jako naruszenie jego autorytetu – w oczach szefów i innych podwładnych. Zareagował emocjonalnie – podniósł głos, przestał witać się z pracownikiem. Napięcie narastało, podwładny zaczął dostrzegać w ich kontaktach działanie przeciwko sobie (nawet, jeśli lider miał poczucie obiektywizmu).

blog5
8 kroków do analizy i zmiany niechcianych emocji

8 kroków do analizy i zmiany niechcianych emocji

Parent Category: Blog

Rozmawiasz z Klientem, który właśnie mówi Ci, że projekt, którym kierujesz musi, ABSOLUTNIE MUSI, być domknięty w krótszym czasie… Czujesz, jak w gardle rośnie Ci gula, puls zaczyna skakać i na końcu języka tarmoszą Ci się mocne słowa… Zanim wybuchniesz (lub po - tak na przyszłość) - daj sobie 8 chwil na przemyślenia.

blog2
Model SAF w tworzeniu misji zespołu

Model SAF w tworzeniu misji zespołu

Parent Category: Blog

Podczas konsolidacji firma połączyła działalność trzech poprzednio odrębnych strukturalnie, terytorialnie oraz merytorycznie spółek. Kluczowe procesy biznesowe zaczęły przebiegać „w poprzek”: angażować działy i osoby ze wszystkich spółek. Powstały nowe piony, których różne części były porozrzucane po Polsce, zaś ludzie wcześniej albo się nie znali albo konkurowali ze sobą. Ponieważ niezbędne było wspólne i spójne działanie Firma zdecydowała się na szkolenia, które miały zintegrować ludzi oraz pomóc im w komunikacji i we współpracy.

blog2
Podejście Clean w działaniach rozwojowych

Podejście Clean w działaniach rozwojowych

Parent Category: Blog

Clean Coaching w modelu Francophone* to proces pomagający zintegrować logikę i uporządkowanie z intuicją i kreatywnością. Pomaga ujawnić prawdziwe motywacje, wartości, potrzeby i pragnienia, znaleźć spójne z nimi rozwiązania oraz opracować konkretny plan działań. Ułatwia proces zmian, pozwala lepiej zrozumieć siebie oraz przekształcić nieskuteczne już sposoby rozumowania.

blog4
Problemy młodych liderów (część 2)

Problemy młodych liderów (część 2)

Parent Category: Blog

Dzisiaj młodym liderom brakuje asertywnej odwagi. Popularne są reakcje agresywne, a nie asertywne. Mniej zwracają uwagę na szukanie dobrych rozwiązań dla organizacji, a częściej stawiają na siebie. Nie jest to oczywiście nic złego. Należy dbać o siebie i o swoje potrzeby. Jednak należy pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza z nich to forma, a druga – otoczenie, w jakie wchodzimy i cel, jaki nam przyświeca.

blog4
Problemy młodych liderów (część 1)

Problemy młodych liderów (część 1)

Parent Category: Blog

Lider to nie tylko przywódca, który kieruje zespołem, ale także osoba posiadająca twardą wiedzę. Jakie problemy mają początkujący liderzy na co dzień w firmach? Zależnie od organizacji, wieku i doświadczenia. Jednak obserwuję przesadę w dwie strony: zbyt duże nastawienie na ludzi i relacje, zaś z drugiej myślenie w kategoriach tylko twardych efektów wymaganych przez firmę.

blog1
Dlaczego każdy pracownik potrzebuje procesu adaptacji?

Dlaczego każdy pracownik potrzebuje procesu adaptacji?

Parent Category: Blog

Proces adaptacji kojarzy się zazwyczaj z sytuacją, gdy do firmy przyjmowany jest nowy pracownik z zewnątrz (rekrutacja zewnętrzna). Wtedy dość naturalne jest, że pracodawca podejmuje działania, dzięki którym pracownik ma możliwość dobrego poznania nowego miejsca pracy. Sytuacją równie ważną, choć czasem niedocenianą przez firmy, są wewnątrz-firmowe ruchy pracowników (awanse, przesunięcia, zmiana zakresu obowiązków czy sposobu realizacji zadań, wprowadzenie nowych modeli pracy itp.).

blog4
Kobiety - liderki. Co z tym kobiecym stylem zarządzania?

Kobiety - liderki. Co z tym kobiecym stylem zarządzania?

Parent Category: Blog

Szklany sufit, lepka podłoga, aksamitne getto, mniejsze zarobki – niechęć pracodawców wobec kobiet zdaje się powoli być tylko stereotypem,  przynajmniej w dojrzałych organizacjach. Bo przecież realnie nie ma różnic w skuteczności kobiet a mężczyzn liderów. Co więcej – kobiece podejście do zarządzania jest coraz bardziej trendy.