blog5
FIRST TIME MANAGER - LEKCJA 5: Doskonalić siebie i wszystko...
Parent Category: Kompetencje menedżerskie
Hits: 1209

PYTANIA NA ROZGRZEWKĘ:

  1. Co oceniasz w jakości swojej pracy, jako lidera?
  2. Od kogo uzyskujesz feedback o jakości swojej pracy?

„Jedyną osobą, która mnie może oceniać jest mój przełożony”

„A co mogą mi powiedzieć pracownicy o mojej pracy? Oni się na tym nie znają”

„Przecież nie będę się poddawać ocenie zespołu, nie mogę przyznać się do błędu – stracę autorytet”

To wypowiedzi, które nadal często słyszę pracując nie tylko z niedawno awansowanymi, ale i doświadczonymi menedżerami. Zawsze im wtedy odpowiadam: „A KTO LEPIEJ OCENI JAKOŚĆ TWOJEJ PRACY, JAKO SZEFA, JEŚLI NIE TWOI PODWŁADNI?”. Twój szef może ocenić efektywność Twoich działań i rezultaty, jakie osiągasz. Natomiast to Twój zespół i Twoi współpracownicy najtrafniej ocenią to, w jaki sposób realizujesz swoją rolę, jako szefa. Ponieważ to oni współpracują z Toba na co dzień i są bezpośrednimi odbiorcami Twojego sposobu działania.

Być może masz teraz w głowie pytanie: „Po co w ogóle mam to oceniać? Przecież to, jak działam, jako lider widać po efektach pracy mojej i mojego zespołu?” lub myśl „Poza tym jest przecież system ocen, on powinien wystarczyć”. Tak, jak wspomniałam w pierwszej lekcji (PO CO TU W OGÓLE JESTEM? TRÓJKĄT SUKCESU) koncentracja na wynikach daje tylko fragmentaryczny pogląd na jakość Twojej pracy. Może to być punkt wyjścia do dalszej analizy związanej z obszarami rozwoju Twoich kompetencji (obszar Procesy i Relacje). Piszę o tym w dalszej części materiału.

KOGO PYTAĆ O OPINIĘ?

W skrócie – o opinie możesz prosić każdego, z kim współpracujesz:

  • Twojego przełożonego,
  • Twoich podwładnych,
  • osoby współpracujące (innych liderów, pracowników) z zespołów, z którymi stykasz się podczas realizacji Twoich zadań.
  • a nawet Klientów.

Oczywiście warto przemyśleć specyfikę Twojej pracy oraz użyteczność opinii współpracowników i Klientów. I nie wszystkich o wszystko będziesz pytać. Klienci Twojego zespołu nie ocenią tego, czy dobrze delegujesz zadania natomiast są w stanie ocenić, czy obsługują ich pracownicy o najlepszych kompetencjach (czyli efekt delegowania). Twój przełożony może nie widzieć, jak organizujesz pracę zespołu i zarządzasz priorytetami, ale widzi, czy Wasze zadania realizowane są terminowo i zgodnie z wytycznymi. Warto więc na spokojnie przemyśleć kogo poprosisz o opinię.

JAK OCENIAĆ?

Najprostsza forma oceny Twojej pracy to rozmowy z Twoimi podwładnymi, współpracownikami i szefem na bieżąco, podczas pracy i w związku z pracą. Przy każdej takiej rozmowie, szczególnie w sytuacjach trudnych lub problemowych, możesz zadać trzy podstawowe pytania:

  1. Co robię dobrze i dlaczego oceniasz to pozytywnie?
  2. Co powinienem robić inaczej i dlaczego tak to oceniasz?
  3. Czego ode mnie oczekujesz w podobnej sytuacji następnym razem?

Te pytania możesz zadać i podczas spotkania „jeden na jeden”, i podczas spotkania zespołowego.

Drugi sposób oceny to regularne, trochę bardziej sformalizowane spotkania z zespołem i przełożonym, podczas których wspólnie (Ty – zespół, Ty – przełożony lub Ty – zespół – przełożony) robicie przegląd jakości Waszej współpracy i tego, jak realizujesz swoją rolę. Możesz je organizować co kwartał lub co pół roku.

Trzeci sposób to system ocen pracowniczych – firmowe narzędzie oceny, które realizowane jest zazwyczaj raz na rok w oparciu o wystandaryzowany proces i narzędzia firmowe (ocena systemowa). Możesz uzyskać dzięki niemu cenne informacje, jeśli narzędzie i proces są dobrze zaprojektowane, co oznacza, że:

  • obejmują odpowiedni profil kompetencji,
  • kompetencje są dobrze opisane poprzez zachowania,
  • zastosowana jest użyteczna skala oceny (czyli taka, która daje Ci użyteczne dla Twojego rozwoju informacje),
  • w zależności od celu i charakterystyki Twojej pracy – w ocenę włączone są inne grupy (Twoi podwładni i współpracownicy),
  • cały system jest prosty i przyjazny do zastosowania,
  • ocena formalna (pisemna) jest uzupełniona rozmową o uzyskanych wynikach i opracowaniem planu rozwoju.

CO OCENIAĆ?

Przegląd jakości swoich działań możesz zrobić w oparciu o model Trójkąta Sukcesu przedstawiony w pierwszej lekcji (PO CO TU W OGÓLE JESTEM? TRÓJKĄT SUKCESU). Możesz też zastosować podobny, choć bardziej rozbudowany model pochodzący z PEM IPMA01:

  1. LUDZIE I CELE – w jaki sposób promujesz wartości, według których powinien działać Twój zespół, czy jesteś ich przykładem, jak budujesz zorientowany na wspólne cele i działający według spójnej strategii zespół, czy rozpoznajesz oczekiwania, jak zarządzasz sprzecznymi interesami (np. między działami), czy rozwijasz swoich ludzi i współpracowników oraz czy myślisz o ich rozwoju w długiej perspektywie,
  2. PROCESY I ZASOBY – czy zastosowane procesy pracy wspierają realizację Waszych celów, czy są dopasowane do specyfiki Waszej pracy, czy zapewniasz odpowiedniej jakości zasoby (ludzi, informacje, narzędzia pracy) w odpowiednim czasie i w odpowiedniej ilości, czy zapewniasz odpowiedni przepływ informacji a także czy w odpowiedni sposób reagujesz na zmiany w otoczeniu.
  3. REZULTATY – czy to, w jaki sposób kierujesz zespołem pomaga osiągać (lub przekraczać) zakładane rezultaty oraz czy myślisz o Waszych działaniach ekonomicznie (optymalizując nakłady).

OCENIŁEM/AM... I CO DALEJ?

Ocena bez dalszych działań nie tylko nic nie zmieni, ale wręcz pogorszy to, jak widzą Twoje przywództwo ludzie z otoczenia. Bo jeśli zadajesz pytania to oczekują oni, że coś zrobisz z uzyskanymi odpowiedziami. Twoim kolejnym krokiem powinno być zawsze zaplanowanie konkretnej zmiany w Twoim sposobie działania. Możesz do tego wykorzystać szablon mini-projektu, na którym pracujesz w ramach pracy domowej po naszych lekcjach.

NA ZAKOŃCZENIE

Pytania oceniające jakość twoich działań, Trójkąt Sukcesu oraz Model PEM IPMA możesz zastosować do oceny Twoich działań, analizy działań Twoich pracowników i całego zespołu. Dzięki temu zapewnisz stały rozwój jakości Waszej pracy.

TWOJA PRACA DOMOWA

PYTANIA NA PODSUMOWANIE:

  1. O co chcesz pytać i kogo, by rozwijać się, jako szef?
  2. Jak często chcesz to robić?
  3. W jaki sposób najlepiej będzie Ci zbierać opinie?

TWÓJ MINI-PROJEKT:

  1. Jakie trzy najważniejsze/pierwsze kroki wykonasz?
  2. Kiedy to zrobisz?
  3. Czego do tego potrzebujesz?
  4. Po czym poznasz, że cel został osiągnięty?

POBIERZ LEKCJĘ 5 I ARKUSZ PRACY DOMOWEJ.

Jeśli potrzebujesz wsparcia szkoleniowego dla "first time managerów" - zapraszam na szkolenie otwarte "Od pracownika do lidera: Nowa rola, funkcje, narzędzia pracy z zespołem". Jeśli chcesz zastanowić się nad swoją rolą i misją, jako lidera - zapraszam na szkolenie JA LIDER. Moje cele - moje działania.

© 2018 Magdalena Robak

Jeśli masz podobne wyzwanie - skontaktuj się ze mną, wesprę Cię.  A jeśli znasz kogoś, kogo ten artykuł może zaciekawić - podziel się. 

WSZYSTKIE LEKCJE

 

PRZYPISY:

  1. Więcej o modelu: https://www.ipma.pl/ppe-award/ipma-project-excellence-model

Podobne artykuły: